ايا طراحي بسته بندي فقط اتلاف هزينه است يا سرمايه گذاري؟
تغييرو تحول شتابان در برهه زماني پديدههاي انبوه فارغ از شك وترديد وترديد بستهبندي را تبديل به يك عدد از مهمترين رسانهها كرده است . در عصري كه ديگر همهچيز به پباده سازي بسته بندي صورت انبوه ساخت ميشود، زندگي طراحي بسته بندي مالامال عجله و فقدان وقت موجب گرديده تا صرفا به ارتباطاتي پاسخ دهيم كه براي ما قيمت ويژهاي داراهستند يا اين كه اين كه دست ناچيز واجد گيرايي يگانه و متمايزند . اين تغيير تحول شتابان بشر مدرن را بيش از آنچه بوده، انتخابگر كرده مي باشد . از اين رو، در بازار خريد و مصرف نيز به اين عامل كه معاش پرشتاب شده و خريدار، گونههاي متفاوتي از يك محصول با قيمتها و امتيازهاي متفاوت در دسترس دارد، با دقت بيشتري گزينش مي كند . اين تعيين نتيجهي پاياني يك مراحل برقراري ارتباط برنده است، با همهي ويژگيهاي آن .توليدكنندهازطرز بستهبندي (كه دربردارنده نام، پيام تصويري، و اطلاعات كالاست) مي كوشد با مخاطب مسئله حيث خود رابطه برقرار كند: تعريف يااين كه در واقع مسير تكان اين رابطه به اين چهره است: چه كسي؟ ← از چه راهي؟ ← به چه كسي؟ ← با چه تأثيري؟ توليدكننده ← از شيوه بستهبندي ← به مصرفكنندهي موضوع حيث ← معرفي متاع .توليدكنندهيما چه كسي است؟ از آنجا كه روي دارنده اهميت اين صحبت با مديران و صنعتگراني مي باشد كه روز جاري دستاندركار توليد هستند، مي بايست با آنان همدردي كرد و اذعان داشت كه در بازار امروز هزار و يك دغدغه دارند . مشكلها تهيهي مواد اول آخري ندارد و نوسانهاي بازار هر لحظه به آن ها فشار مي آورد . ضوابط واردات و صادرات مدام در تغيير و تحول و دگرگون سازي ميباشد و همهي اينها مانعي است در برابر تمركز توليدكننده روي بخشهاي بازاريابي، بستهبندي، و توزيع مناسب آن . ولي از سوي ديگر، همهي مديران حرفهاي هم در طي اين ساليان آموخته اند كه به چه شكل نظير مايعات در ظرفهاي متعدد جا بگيرند و راههاي نجات خودشان را پيدا كنند و عليرغم همهي سختيها، فرآورده ها با كيفيتي را به بازار عرضه نمايند . صرفا كيفيت در همهي ابعاد آن مي تواند بازاري چيره را تضمين كند، كيفيت سيستم رئيس تا كيفيت كالا، بستهبندي، توزيع .ولي سؤال اينجانب اين است: پس از ايجاد يك كالاي مرغوب، مديران ما تا چه حد در ساخت و اخلاق و رفتار و كردار بازارهاي تازه و منحصر ميكوشند؟ چندين درصد از مديران ما حاضرند بار لبريز زحمت و طولاني طراحي بستهبندي خوب و بازاريابي را تقبل كنند . ساخت بازارهاي تازه قانونمندي روشني داراست كه مدام و همهجا يك عدد است؛ چه در بازار داخلي و چه خارجي .ما مي بايست مقدمه بازار مصرف را عالي بشناسيم، بعد از آن از نحوه بستهبندي و تبليغات مناسب، مال را بشناسيم و آن گاه با توليد انگيزه، نياز تصميم به خريد را در خريدار بالقوه بدون شوخي كنيم . درست است كه ايجاد يك بازار فرنگي با فيض رضايتبخش در حالت كنوني، هفت جفت كفش و هفت عصاي آهنين مي خواهد البته دستمزد اين تلاش، ارتقاي كيفيت همهجانبه و ثبات در بازار هست .در بازار داخلي نيز در سالهاي اخير در زمينهي عرضه و تقاضا همهچيز به چهره قابل ملاحظهاي دگرگون شده و بازار ما طي سالهاي 70 تا 75 شاهد تغييرات، گستردگيها و پيچيدگيهاي بسياري بوده هست . ولي به رغم همهي مشكلات، ما شاهديم محصولاتي كه با بستهبندي و بازاريابي درستي حمايت گرديده اند در دستيابي به محبوبيت زياد غالب بوده اند، چه بسا آنها كه از حيث فرهنگي سابقهي مصرف در بازار را نداشته اند، نظير ذرت برشتهشده (برِشتوك) براي صبحانه يا اين كه نوع هاي پنيرهاي سبك فرنگي يا اين كه توليدات گياهي . اينها با بستهبندي و توزيع مناسب، آرامآرام رويه خود را در بازار گشوده كرده، و از سوي ديگر، سازندگان بسياري از كالاها با انتخاب مسيرهاي غير حرفهاي و غلط با شكست يا خسارت روبهرو شدند .
بازاريابي بينالمللي يكي از لبريز شورترين، پر رونقترين و مالامال طرفدارترين مشاغل خدماتي در دههي 90 ميلادي بوده ميباشد .در محاسبه سعي بازرگاني تجار اهل كشورايران در بازار آسياي ميانه، درمييابيم كه اكثري از آنان به دليل عدم شناخت به بازار، پيروز نبوده اند .ازچهراهي؟ بستهبندي خانم خانهداري روي برگه ليست خريد منزل مينويسد: مايع ظرفشويي ـ اوهو ـ برف ـ كلينكس .بعضي از ماركهاي تجاري به صورت اسامي خويش كالا در آمده و كيفيت خوب مشخصهي اين مدل كالاهاست . هر واحد صنعتي در غايت توليداتي دارااست . اين ساخت ها هر چه باشند، از پارچه و پلاستيك و . . . مي بايست آيندهاي نيز براي خويش بسازند . از آنجا كه بازار رقابت توليدكنندگان هر روز پيچيدهتر و گستردهتر ميشود، فقط خط مش موفقيت، ايجاد اسم و نشان مشخصي براي يك كالاست . اين اسم و نشان با بستهبندي و نام تجاري ايجاد مي گردد و با تبليغات كه بر مبنا به عبارتي اسم و نشان خوي و اخلاق و رفتار شده، در ذهن مصرفكننده باقي ميماند .پيام حساس مال از خط مش رنگ، فرم، طرح، و نام آن كه تمامي از اجزاي يك بسته مي باشند به خريدار انتقال مييابد .در اولِ دههي 1960ميلادي در غرب، بستهبندي را «فروشندهي ساكت» ناميدند چرا كه با گستردهشدن شهرها و رويش زندگي ماشيني، نبود وقت خريد، فعاليت كردن زنان در خارج از منزل و به وجود داخل شدن سوپر ماركتها و فروشگاههاي زنجيرهاي، ديگر فروشندهاي كمبود كه به خريدار پيشنهاد خاصي بدهد، بلكه محصول در يك لحظه مي بايست چشم خريدار را بگيرد و وارد سبد خريد او شود .بستهبندي، ارزانترين نوع تبليغ است، زيرا كه در شراي هزينهي پباده سازي و ساخت يك بستهبندي را بر تيراژ ساخت آن در يك دوران زماني زماني معين (حداقل يك سال) تقسيم كنيم، به سادگي درمييابيم كه اين هزينه از همهي انواع تبليغ براي كالا ارزانتر ميباشد و از همهي آنها مهمتر و پايدارتر .اما بستهبندي ما چه طور باشد؟ اسم كالاي ما چه باشد؟ چه روحيه و چه هويتي براي آن گزينش كنيم؟ خنده رو يا اين كه اين كه جدي؟ فني يا اين كه ورزشي؟ و . . . .تنها از طريق علم بازاريابي ميتوان به جواب اين سؤالها دست يافت و ايمان داشت كه غلط نميكنيم . بازاريابي بينالمللي يك عدد از پُرشورترين، پُررونقترين و پُرطرفدارترين مشاغل خدماتي در دههي 90ميلادي بوده مي باشد . كالاها در ايجاد انبوه بايستي مسيرهايي طولانيتر از قبلي را دستكم در دو مجموعه كشورها طي كنند .طراحي بسته بندي در تحليل كارايي بازرگاني تاجران اهل كشور ايران در بازار آسياي ميانه، درمييابيم كه بسياري از آن ها به عامل عدم شناخت به بازار، چيره نبوده اند و چه بسا در مواردي جنس را به تاراج گذارده اند تا مجبور نشوند آن را مرجوع كنند و به اين ترتيب به بازار ساير تجار آسيب بدور از طنز وارد كرده اند، در حالي كه كالاهاي تركيه و كره ي جنوبي با بستهبنديهاي مناسب و توزيع خوب، بازار آسياي اواسط را فتح ميكردند .
برچسب: طراحي بسته بندي،
ادامه مطلب
