مزايا و معايب بسته بندي پلاستيكي
داراي وزن منحصر به فرد قليل و بها نازلند . از قابليت صورت پذيري بالاي در دستگاههاي خود كار بسته بندي برخوردارند . آنها در برابر تعداد متعددي از كالاهاي بسته بندي شده كه خواص اسيدي ويا قليايي داراهستند مقاومند . پلاستيكها به انرژي كمتري در ايجاد و شكل دهي نسبت به قوطي فلزي و بطري شيشه اي نياز داراهستند . با طولاني تر طراحي بسته بندي نمودن افزوني هاي مجاز ميتوان ويژگي ها پلاستيك را بهبود داد . پايداري شيميايي بالايي داراهستند . محدوديت كمتري در احتمال نشت و اثر مايعات وجود داراست . سرعت ساخت بالا دارند . قابليت بازيافت و به كارگيري دوباره جزء در موارد يگانه دارند . قابليت و امكان چاپ، تزئين و جلوه زياد مطلوبي داردند .
معايببسته بندي پلاستيكي قابليت و امكان بازگشت پلاستيك ها به محفظه زيست بسيار كند هست و تجزيه آن اختلال در سود چرخه ي طبيعت را برهم مي زند . عمده پلاستيك ها به اشعه ي (UV) خورشيد حساسند و مشكلاتي از قبيل شكنندگي يا پيدايش بيماري ها را موجب مي شوند . عموما از پلاستيك ها در دماي بالا نمي بضاعت استعمال كرد . مواد افزودني مثل پلاستيسايزرو به خواسته ارتقاء قابليت هاي مانند انعطاف عمده و مقاومت در برابر اشعه ي ماوراء بنفش غالبا مشكلاتي در بازيافت بوجود مي آورد . از معايب با اهميت پلاستيك اين ميباشد كه به تيتر ماده ي ياري كننده در كارخانه استعمال و در هنگام تماس با مواد غذايي به مواد غذايي منتقل مي شود .
پاكتهاي كاغذي (Monarch) پاكت هاي كاغذي بر مبنا ابعاد، اشكال، نوع كاغذ، تعداد لايه و … به گونه هاي دوچندان متنوعي تقسيم مي شود .مثل پاكت دارو، پاكت كاتالوگ، پاكت پول كيف ها و ساك دستي كاغذي يا اين كه كيسه ها (Sacks&Aag) گونه هاي بسته بندي كاغذي با دقت به تعداد لايه هاي تشكيل دهنده عبارتند از:اكثربخوانيد : دستگاه تازه نوزومي براي چاپ روي كارتن –بسته هاي يك لايه مانند پاكت نامه–بسته هاي چندلايه مثل پاكت سيمان
طبقهبندي بسته بنديطبقهبندي بسته بندي – بسته بندي اوليه (مصرفي) : بدون واسطه اي محتوا را در خود جاي دهد .
– بسته بندي ثانويه : بسته بندي مي باشد كه هنگام به كار گيري كالا در او انداخته مي شود .
– بسته بندي ثالثيه (حمل ونقل) : براي نگهداري، شناسايي و حمل مال استعمال مي شود .
رئيسبسته بندي از آنجا كه مدير بسته بندي يكي از پر تقاضاترين شغل ها بازاريابي در كشورهاي پيشرفته ي جهان محسوب مي شود پس مدير بسته بندي مي بايست از تخصص خاصي برخوردار باشد وي مي بايست از دانش بسته بندي آگاهي كامل داشته و دوره هاي خاصي را در اين مسئله چشم باشد هر يكسري كه در ايران و در سيستم هاي آموزشي جايگاهي براي آموزش بسته بندي ديده نشده ميباشد البته در آمريكا و اروپا فراگيري مديريت بسته بندي از سال ۱۹۹۰ صورت گرفت: و انگيزه رئيس صنعت بسته بندي آن مي باشد كه بسته را بصورت جزئي متمركز در كل سيستم عملياتي كمپاني ها جا دهد و با دقت به تاثير بسته بندي در فروش يا اين كه هزينه و زبان يك مؤسسه ي توليدي تصميم گيري در اين مورد مي بايست به مديريت غيروابسته بسته بندي واگذار شود . چرا كه واحدهاي خريد و ساخت بيشتر به هزينه، نتيجه و دارايي دقت دارا هستند و در صورتي كه بسته بندي به نتيجه آوري از شيوه دقت به مصرف كنندگان آينده ي جنس مي انديشد .
برچسب: طراحي بسته بندي،