ويژگي هاي بسته بندي صادراتي كالا
مطلوب بودن بسته بندي با شرايط اقليمي كشورهاي در مسير حركت تا بازار هدف – بسته بندي صادراتي مي بايست از حيث اندازه, شكل , رنگ, نوع, جنس, استانداردهاي بازار هدف را زمينه توجه قرار دهد و نيز قوانين و ضوابط و گيسو انع متفاوت طراحي بسته بندي را رعايت كند .– در بسته بندي صادراتي اهميت ارتباط آن با فرهنگ مصرف و مصرف كننده مضاعف حايز اهميت مي باشد چون مردم پيش از آن كه مال را مصرف كنند يا اين كه به كيفيت توجه نمايند, با ظاهر آن فرآورده آشنا مي شوند . بدين ترتيب ارتباط خصوصيت هاي ظاهري با انتظامات خريداران مي تواند در جلب مشتري زياد اثرگذار باشد .امروزه دراروپا با وجودي كه يك عدد از شاخه هاي اقتدار خريد , درامد سرانه مي باشد و توان خريد آنها فراتر از ميهن ما ميباشد كالاها در ايجاد و بسته بندي هايي كوچكتر نيز وجود دارااست .آيااين به حافظه فقر و نخريدن است جواب منفي ميباشد و عواملي از جمله: امنيت اقتصادي در جامعه و حضور دائمي متاع در بازارها است .براين اساس خريدار به ميزان ظرفيت و مصرف مورد نياز خويش خريد مينمايد ونيازي به انبار كردن براي مصرف آنجا وجود ندارد عاملي ديگر اين مي باشد كه در مراحل معاش آنها مكانيزم تعارف وجود ندارد و كالاها وضعيت استفاده فردي داراست .سومين عامل احترام نهادن به سليقه هاي گوناگون هست و به اين ترتيب كالاها درابعاد متعدد عرضه مي شود . مثلاً درهيچ كشوري رطب را در بسته بندي هاي يك كيلويي نمي خريد بلكه در بسته بنديهاي ۱۰ عددي مشاهده مي نماييد .گذربسته بندي , عقب ماندگي ما ,دلايل و رويه كارها صنعت بسته بندي , صنعتي نوپاست كه نياز به توسعه و گسترش فراگير دارااست . با دقت به نقشي كه اين صنعت در توسعه و گسترش صادرات غير نفتي و ارتقا درآمدهاي ارزي مرز و بوم مي تواند داشته باشد,سرمايه گذاري براي پرورش و توسعه كليه جانبه آن , ضرورت دارااست . بسته بندي به بخش با اهميت و نمايان روش زندگي امروز ما تبديل شده است . در هر جايي از اين كره پهناور كه زندگي مي كيد هميشه به بسته بندي اكثري از توليدات مستمند خوايد بود .با توجه به اينكه كيفيت به عنوان يك عدد از مهمترين شاخص هاي مطرح گرديده در بخش مواد غذايي و اقلام دارويي مرزوبوم به حساب مي آيد , بسته بندي يكي از حساسترين و سوال برانگيزترين اجزا در پروسه تنظيم وتوليد اين توليد ها مي باشد و براين اساس نمي بضاعت و توان به آساني از مقوله بسته بندي گذشت چرا كه بخش خودكار وبسته بندي آن مخصوصاً در دو مجموعه از اقلام معرفي گرديده قسمتي از لاينفك يك مقوله ميباشند (لازم و ملزوم) .در اين جا اين سوال پيش مي آيد كه چرا با دقت به در دست داشتن بهترين محصولات زراعي مرز و بوم هنوز نتوانسته ايم در بخش صادرات با ساير كشورها رقابت كنيم؟ همانطور كه دركشور ما همه علوم درحال پرورش و بسط مي باشند , صنعت بسته بندي هم در اكنون رشد مي باشد البته متاسفانه نسبت به جهان عقب هسيتم هنوز نتوانسته ايم تكنولوژي ايجاد بسته بنديهاي اسپتيك ,Hot Pack , Colb Pack بسته بندي هاي نگهدارنده در برابر نوباوه , بسته بندي كليدي به مواد خطرناك (تشعشعات خطرناك و … )بسته بندي بالك , تتراپك و . . . را در صنعت فراگير كنيم . در ادامه با دقت به انتقاد رخ گرفته , مراد گرديده ميباشد كه چند بسته بندي را كه از دهه هاي قبل به چشم مي خورد در مقايسه با بسته بندي هاي جديد كه هر كدام حداقل جايگزين يكسري بسته بندي براي اقلام مي شوند را به اطلاع رسانده تا با جمع بندي آن بدانيم كه در كجا قرار گرفته ايم و برنامه ريزان در آتي بتوانند در برنامه ريزي چند سطح اي اين صنعت محروم از منزلت دانشگاهي در مرزوبوم را به پرورش و توسعه و گسترش پيش رانند . نمونه هايي كه در ذيل مي خوانيد مواردي بخشي از بسته بندي هاي كلاسيك ميباشند كه پيروزي بي چون و چرايشان ثبت گرديده است .اين بسته پيروزي خود را وامدار عواملي متفاوتي از قبيل: ابداعهاي تكنولوژيك ابتكار عملدر طراحي استفادهگيري تمام و كمال از ليبلواكسKIWi در ميان زبانها و فرهنگ هاي متفاوت فوراً قابل تشخيص مي باشد . آوازه آن به دليل KIWI قوطي سنتي واكس كفش سرپوش قرمز و سپيد قوطي است كه سمبل پرنده كيوي ميباشد . كيوي نيز به يك عدد از نمادها و علامت هاي بسته بندي در عالم تبديل شده مي باشد . اين شركت در استراليا در سال ۱۹۰۶ به پيشگامي مردي اسكاتلندي به اسم رامسي تاسيس شد . او كه پس از سالروز تاسيس شركت آن را به اسم همسر نيوزلندي اش نامگذاري كرد درحال حاضر محصولاتش در ۱۳۰ مرز و بوم دنيا فروخته مي شود .در قرن نوزدهم به كارگيري از واكس كفش براي طبقاتي كه مي توانستند از عهده خريد پاپوش هاي چرمي گران ارزش برآيند, زمينه اهميت قرار گرفته , با ظهور قرن بيستم روشهاي ايجاد واكس كفش گسترده و توسعه يافته خيس بود تا جايي كه معمولا در دسترس بود .در سال ۱۹۰۶ كيوي واكس با اهميت اش را در استراليا ايجاد كرد در حالي كه پنج سال آنگاه ايجاد آن در امپراتوري بريتانيا گسترش يافت . با وقوع نبرد جهاني نخستين و نياز براي مراقبت و محافظت از چكمه هاي تعداد بي شماري نظامي , ارتقاء اثبات و پايداري در تقاضاي واكس چكمه به وجود آمد, تاجايي كه در طول جنگ جهاني دوم اين تقاضا ادامه يافت تا دومين نسل مصرف كنندگان كه به اين جنس متكي بودند از پاپوش هاي با ارزششان حفاظت شود . با رجوع و برگشت سربازان به معاش شهري مصرف واكس كفش كماكان ادامه يافت تا از كفش ها و چكمه هايشان مراقبت نمايد . كيوي در مقطع كوتاهي به تيتر مارك مرتبه يك واكس كفش به يادماندني شد و امروزه به عنوان يك راهبر جهاني در پيشاپيش رقبايش كماكان به پيش مي رود .قوطياسپري پي بردن به ضرورت ساخت يك اسپري از مايعي كه پايين فشار قرارگرفته باشد مربوط به قرنهاي طولاني بوده ميباشد . به هرحال تكنولوژي اسپري ابتدا در نروژ در سال ۱۹۲۹ ابتكار شد و در ده سال ۱۹۴۰ به حالت تجاري بزرگي دست يافت . اين شرايط توسه آن گاه تماما نويني را در گستره بسته بندي امكان پذير كرد .افشانه هاي بويايي با همان گوناگوني اش منافع چشمگيري – همانند سس گوجه خارجي – براي توزيع كنندگان آن در بازارهاي فروش در بر داشت .اسپري ها به يك دليل وارد كننده فشار (كه معمولا گاز است) نيازمند هستند تا وقتي سوپاپ يا سرپوش را فشار دهند مال از داخل ظرف با فشار به خارج افشانده شود . كليد ابتكار اين شيوه در اسپري ها استفاده از مايعي بود كه در حرارت اتاق تبديل به گاز شود و درخصوص ر فشار ناچيز يا حرارت زير مايع باقي بماند .ماده كه به بيرون افشانده مي شود هر چيزي مي تواند باشد, اسپري مرطوب كننده مثل اسپري گيسو , اسپري كف براي اصلاح فيس يا اين كه اسپري كم آب نظير پودر ضد تعرق . بدنه خويش اسپري مي تواند از آلومينيوم , حلبي , استيلي , شيشه و يا اين كه پلاستيك ايجاد شود . ظرف هاي حلبي ۷۵ درصد بازار فروش انگليس را پاسخگو ميباشد در حالي كه به نظر مي برسد در ديگر كشورهاي اروپايي قالب آلومينيومي را ترجيح مي دهند زيرا آلومينيوم به واسطه چكس خوري بالايش مي تواند زير فشار از يك قالب يك تكه خارج بيايد . تكنيك هاي ايجاد آن هم معمولا به ساختار دو يا سه گزيده استوانه متكي مي باشد . اين خواص سكو بيشتري از ازادي در طراحي شكل ظرف را ممكن مي سازد . ضمن اين كه تجربه نشان داده هست سايز عمودي قطي هاي اسپري به عنوان محصولاتي كه ما استفاده مي كنيم رمز برد شان ميباشد .بطريشيشه اي كوكاكولا: روساي جمهور ,مديران بلند مبنا , ستارگان سينما و اكثري از صورت هاي شاخص عالم همواره اعتراف كرده اند كه از طراحي نماو نشانه اين دهه (Andy Warhol) بطري شيشه اي كوكاكولا لذت برده اند . طبق توصيف “اندي وارهول است”, وي آن را به تيتر يك عدد از شناخته گرديده ترين ظروف اما با بكاربري بسته بندي روي زمين تحسين كرده است .طراحي امروزين آن در اوايل دهه ۱۹۰۰ صورت عهده دار شد . هنگامي كه شيشه هاي كوكا كولا با تهديدهاي دور از شوخي و مستمر تقليد نيز در فرآورده و نيز در بسته بندي مواجه شد و بنابراين در سال ۱۹۱۶ هدف ها و بايدهايي كه در صورت مسائل پباده سازي گنجانده شد, به اين مدل بود كه “يك بطري كوكاكولا” را فردي حتي در حالتي كه در ظلمت لمس كند خواهد آشنايي .بطري كوكاكولا طوري مي بايست شكل گرفته باشد كه حتي درصورتي كه شكسته شود , در به عبارتي موقعيت نيز در يك نگاه بتوان ذكر كرد كه چه بوده مي باشد .”هنوز در بخش اعظمي از كشورهاي عالم اين بطري با مقدار ۱۹۲ ميلي ليتر به كارگيري مي شود و گهگاه اندازه هاي بزرگتر آن مشاهده گرديده اند .در سال ۱۹۹۷ بطوري كوكاكولا به طور رسمي در اندازه بطري شيشه اي بريتانيايي ۳۳۰ ميلي ليتر صادر شدكه منحصربهفرد به فرد بود, اين صدور فيض تحقيقات و پژوهش هاي انجام شده از سوي كمپاني كوكاكولا بود كه مصرف كنندگان هنوز مايلند نوشيدني را از باطن بطري شيشه اي ببينند كه رويكرد اول لذت بردن از كوكاكولا هست .
برچسب: طراحي بسته بندي،