برخورد صحيح و اصولي با مشتري
از عوارض عمدهاي از دست دادن يك مشتري، برخورد نادرستي است كه با او ميشود . مشتريان، نحوهي برخورد شما را به حافظه ميسپارند و اين ايام به كمك فيسبوك، اينستاگرام و ديگر ابزار رابطه جمعي، تجربياتشان طراحي بسته بندي را با ديگران به اشتراك مي گذارند . پس داشتن يك فروشنده يا اين كه كارمند بيتفاوت كافي هست تا نهتنها يك فرد، بلكه جمعي از دوروبري ها او، براي هميشه، تصوير بدي از سرويس ها يا محصول ها شما، در ذهنشان تصويب نمايند .انتظارات و ارزشهاي مشتريان نسبت به گذشته، اهميت بيشتري يافته است، در ادامه بعضا از اصول كلي برخورد با مشتري بهاختصار تيتر ميشود:ارتباطبا مشتريحرفديگرافراد را جدا نكنيددرصورتيكه هنگاميكه مشتري در حالا ابلاغ يك مشكل است، حرفش را جدا نماييد و شروع به پيشنهاد دادن كنيد، قطعاً او را غمگين خواهيد كرد . در صورتيكه براي قطع حرفهاي مشتري، اجباري حس ميكنيد، حداقل به سراغ اصل مطلب برويد و به شخص پيشروي بگوييد كه نظرتان در زمينهي ايدهي حساس وي چيست .
دربازخورد با مشتري با جديت به حرفهاي او گوش دهيدهنگام ارتباط برقرار كردن با ديگران، اطمينان شخص پيشروي از اين كه شما به حرفهايش گوش ميدهيد، مهم هست . به همين دليل، در گفتگو با فرد مقابل، شركت كردن نمائيد و به سخنان او از روش حركت دادن سر و گفتنِ "ميفهمم " و يا اين كه بازگويي گفتههايش برخورد نشان دهيد .
برخوردبا مشتريازسؤالات منفي اجتناب كنيدسؤالاتي كه در آنها افعال منفي به كار رفته است، فرد مقابل را منگ مينمايد .بهتر هست در جهت نحوهي صحيح برخورد با مشتري، افعال منفي را از جمله ها حذف فرماييد و مثلاً بگوييد: برنامهي وُرد را نصب كرديد؟يايك سؤال گشوده بپرسيد: چه نرمافزارهايي را نصب كردهايد؟اگرناچار به استعمال از افعال منفي هستيد، سؤالتان را اينگونه مطرح كنيد: شما برنامهي وُرد را نصب نكرديد، صحيح ميگم؟درارائهي اطلاعات فني دقت كنيداحتمال داراست اطلاعات فني مشتريان از شما كمتر باشد؛ بنابراين، هنگام توضيح اين مسائل به آنها مراقب باشيد . نحوهي درست برخورد با مشتري بهاين جور ميباشد كه هنگام كلام با او در چشمان وي نگاه نمائيد و مراقب ايما و اشاراتي باشيد كه نشان ميدهد او متوجه حرفهاي شما نشده ميباشد .اگر لازم بود از آن ها بپرسيد كه آيا متوجه خواسته شما مي شوند يا اين كه خيربهجايجمله ها منفي، از جمله ها مثبت استفاده كنيدمشتريان شما بخش اعظم علاقهمند تواناييهاي شما هستند تا محدوديتهايتان . بهبيانديگر، بيشتر علاقهمند كاري ميباشند كه ميتوانيد انجام دهيد، نه كاري كه نميتوانيد انجام دهيد . شيوهي حرف كردن شما با آنها، روي برداشت آنها از شما و سازماني كه در آن مشغول به كار هستيد، اثر مي گذارد .پس براي نمونه بهجاي اين كه بگوييد: "نميتوانم به شما كمك كنم، مگر اين كه از سيستم بيرون گرديد "بگوييد:" لطفاً از سيستم خارج شويد تا من بتوانم به شما كمك كنم " با كاربرد جملات مثبت، منظورتان را هم راحتتر به شخص پيشرو منتقل ميكنيدمراقبعبارات و عباراتي باشيد كه اشتباه برداشت ميشونددر بازخورد با مشتري هيچ وقت شخص پيشرو را طوري خطاب نكنيد كه شم تهديد يا تحقير كند و وضعيت دفاعي خويش بگيرد .
مثلاًبهجاي گفتن: " صدايت ضعيف است، نميتواني بلندتر كلام بزني " بگوييد: " اينجانب صدايت را نميشنوم!"يادتانباشد مشتريان به مشكل ها فني واكنشهاي رمانتيك نشان ميدهندزماني مشتري يك نقص فني دارد (مثلاً با پرينت به چنگ آوردن مشكل دارد) يادتان باشد، تقريباً مدام به مشكلش واكنش رمانتيك نيز نشان ميدهد . بسته به اهميت مسئله و مسئلهي زمان، اين عكس العمل احساسي ميتواند يك اندوه معمولي يا يك وحشت بدون نقص باشد .
دراين موارد، صرفاً بگوييد: " مايهي دردسره، اينطور نيست؟" يا " متنفرم وقتي اين نقص براي منم پيش ميآيد "بيان كردن اين جملات منجر مي شود مشتري احساس بهتري نسبت به وضعيت پيدا كند و احتمالاً برداشت مثبتي هم از شما خواهد داشت .
برچسب: طراحي بسته بندي،