پركاربرد ترين و تأثيرگذار ترين رنگها در تبليغات و بستهبندي!
رنگ را پديدهي جذابي ميدانم چراكه چنان با روزمرگيها و روان و افكار و خُلقياتمان گره خورده كه ناديده گرفتن آن در كار و زندگي و تمامي رفتارهاي روزمره و غير آن، عامل به وجود آمدن خلأهاي بزرگي حتي در ساختارهاي كوچك زندگيمان ميشود، طراحي بسته بندي از ديرباز تا كنون و از لحظه خلقت سيارهها و كائنات رنگ وجود داشته و جالب اينجاست كه با حكمت و تدبير در خلقت موردتوجه قرار گرفته، شايد هم چون هر پديدهاي با كالبدي رنگي در مقابل چشمانمان قرار گرفته، در ذهنمان حكشده و بسته به ماهيت آن پديده و موجود يا گياه و ... بهخوديخود براي ما تداعيگر احساسات مختلف گرديده و موردتوجه ما قرار گرفته، هرچند گاه بيرنگي ميتواند گواه بر زلالي باشد چنانكه آب بيرنگ است و در پس تلألؤ رنگهاي ديگر ميدرخشد اما با تمام اين اوصاف نميتوان زندگي را بدون رنگ تصور كرد و اين رنگ است كه به بودن معنايي شيرين ميبخشد.
در دنياي مدرن امروز آنچه كُرسي سبقت را از ديگر عوامل و المانهاي بصري در طراحيهاي تبليغاتي و معماري و بستهبندي و محيطي و ... ربوده به جرأت ميتوان گفت كه رنگ است، تقريباً همه افراد اين حقيقت را كه هر رنگ مربوط به احساس خاصي است و حس خاصي را در فرد القا ميكند قبول دارند و ميپذيرند. فرضاً رنگ سبز ميخواهد بيان كند كه اين محصول سالم است، از طبيعت گرفته شده و به آن نزديك است، باعث حفظ سلامتي ميشود، چربي كمتري دارد، با محيط زيست سازگاري دارد و ازاينرو در بستهبندي مواد غذايي زياد به كار ميرود اما نكته ديگري كه بايد موردتوجه قرار گيرد استفاده بهجا از رنگها است. بهعنوان مثال همين رنگ سبز بسته بهجاي استفاده ميتواند بيانگر فساد و پوسيدگي نيز باشد اما بسته به نوع كاربري و ماهيت محصول مورد عرضه ميتواند بيانگر طراوت و تازگي هم باشد.
در انتخاب رنگ محصولات غذايي و نوشيدنيها، علاوه بر توجه به رنگ ماده غذايي ميتوان با توجه به ويژگيهاي گروه مصرفكننده از رنگها بهعنوان ابزاري قدرتمند بهره جست. بهعنوان مثال در طراحي جعبه چايهاي گياهي ميتوان از رنگهاي ملايم و لطيف كه مترادف فرآوردههاي گياهي است، بهره گرفت.
انتخاب رنگ محصولات
اما در مورد چاي واقعي ميتوان با استفاده از زمينه تيره، حس مرغوبيت محصول را در ذهن مشتري ايجاد نمود و استفاده از تصاوير مرتبط نوعي تشخص به محصول ميبخشد؛ و در سوي ديگر رنگ قرمز عكس همه اين ويژگيها و حسها را ايجاد ميكند و باز هم زياد در بستهبندي مواد غذايي بكار ميرود. رنگ قرمز شايد القاكننده حس گرسنه يا تشنه بودن باشد و از اين جهت اغلب در نوشيدنيها مخصوصاً نوشيدنيهاي انرژيزا، اسنكها و شكلاتها استفاده ميشود. رنگ بنفش خيلي كم است. بنفش بيانكننده خيلي خاص و متفاوت بودن است و در محصولاتي استفاده ميشود كه ميخواهند خود را متمايز كنند، لوكس و تهيهشده از مواد اوليه با كيفيت بالا نشان دهند.
استفاده مناسب از رنگ سبب انتقال پيام و سهولت پيدا كردن محصول در چيدمان مغازه ميگردد. نكته ديگر اينكه اگرچه استفاده از چهار رنگ ارزشمند است، اما طراحان در برخي موارد متوسل به انتخابي جسورانه و استفاده از بستهبندي تكرنگ ميشوند. يا به نحوي كه يك رنگ در آن بسيار به چشم بيايد و آن محصول با آن رنگ شناخته شود. چنين سياستي اغلب در مورد محصولاتي مانند نوشيدنيهاي خاص يا شكلاتهاي خيلي تلخ كه بيشتر مورد توجه مردهاست و بيانكننده پيامي محكم و مردانه است ميتواند خيلي تأثيرگذار باشد بهعنوان مثال در مورد فرآوردههاي ويژه مردانه استفاده از حداقل رنگ ميتواند نمايان گر پيامي محكم و مردانه باشد.
ارتباط بين رنگها و مفاهيمي چون مردانگي، زنانگي و ...؛ بهعنوان مثال ارتباط رنگ قرمز با تهاجم و مردانگي كه در مقابل رنگ صورتي و ارتباط آن با نرمي و زنانگي قرار ميگيرد. آبي با آرامش، نارنجي و زرد با شادي و گرمي، سبز با رشد و شكوفايي، سفيد با خلوص و پاكي و ... شناخته ميشود. در انتخاب رنگ ارتباطي باريك و ظريف وجود دارد و از فرهنگي به فرهنگ ديگر تغيير ميكند. در مورد مفاهيم دروني رنگ، بهويژه بخش مفاهيم احساسي آن، افراد، تأثيرات جزئيتري را نيز استخراج ميكنند. تأثيراتي كه در بيان شكل، بافت و هويت شي، مؤثر است. بنابراين ميتوان از اين ويژگي مهم رنگ در ارائهي هويتي خاص به محصول، سود جست و بهعبارتديگر يك محصول را ميتوان با استفاده از رنگ، ازنظر احساس بصري، گرمتر در حرارت، سبكتر در وزن و حتي كوچكتر در ابعاد، جلوه داد. بااينوجود، دستيابي به اين اهداف بسيار مشكل است و متأسفانه تحقيقات كمي دربارهي ماهيتهاي دروني رنگ، صورت پذيرفته است.
از رنگهاي آبي، سبز و زرد بهمنظور تداعي شادابي و حيات در بستهبندي محصول استفاده ميشود. استفاده از اين رنگها يكي از سادهترين و گوياترين روشهايي است كه براي نشان دادن خنكي و تازگي در بستهبندي محصولاتي مانند آب معدني، سبزيجات و ميوهها استفاده ميگردد. با اين اوصاف بايد گفت در صنايع غذايي رنگ آبي چندان رايج نيست چرا كه كمتر ماده غذايي به رنگ آبي وجود دارد. اين رنگ بيشتر در شكلاتها استفاده ميشود و در كنار رنگهاي قرمز و سبز كمتر مورد توجه قرار ميگيرد. بيشك انتخاب تركيب رنگ تأثير بسيار زيادي بر مصرفكننده و بازار فروش ميگذارد؛ اما بهعنوان نمونه استفاده از رنگ آبي قوي و آرامبخش بهعنوان رنگ زمينه براي ارائه فرآوردهي اسپري پا بسيار حسابشده به نظر ميآيد و طراح توانسته با بهرهگيري از توانايي رنگ آبي براي القا پاكيزگي و خنكي اين حس را به مصرفكننده القا كند. همچنين استفاده از رنگهاي روشن مانند صورتي روشن و آبي و زرد روشن براي بستهبنديهايي كه حاوي محصولاتي لطيف و ملايم بسيار بهجا است.
برچسب: طراحي بسته بندي،